maandag 16 mei 2016

Dag 12 Mashatu game reserve Botswana.

Op deze mooie pinksterdag wederom vroeg uit de veren. Het is hier ongeveer 10 graden warmer dan in Waterbergen. We kunnen zonder onze handschoenen, sjaal, jas en warme kruik de jeep in.
Er is afgelopen tijd weinig tot geen regen gevallen waar door de rivieren allemaal kurkdroog zijn. We rijden er dan ook gewoon dwars doorheen met de jeep. Nou ja gewoon… , het vraagt toch wel wat lenigheid van ons tijdens de rit. Vaak moeten we bukken of ons met twee handen goed vast houden aan een stang. 45 graden recht omhoog (of schuin) in de rivier is de gewoonste zaak van de wereld voor onze ranger Eric. Daarnaast happen we een hoop stof en zand. Ik wist inmiddels wel dat pumps niet handig zijn op safari, maar ook de föhn kan ik met een gerust hart schrappen van mijn paklijst. Zo zit het strak in model en zo is het weer 1 grote warboel op mijn hoofd, ik geef de moed dan ook maar op, wassen-laten opdrogen en de volgende dag hetzelfde ritueel. Modelleren doen we thuis wel weer.
Door de jaren heen is de populariteit van Mashatu niet veranderd. Het is nog steeds het leefgebied van grote kuddes olifanten, roedels leeuwen en cheeta's. Langs de oevers van de rivier zoeken we dan ook naar dit alles. De koffiepauze houden we onder de gigantische Mashatu boom, terwijl de felrood gekleurde zon op komt. We zien weer leeuwen, een luipaard, heel veel vogels en we gaan nogmaals kijken bij het nest met de hyenapups. Het blijken geen 3 maar 4 pups te zijn.  
Ik dacht een rood/bruine hyena te spotten, maar het blijkt opgedroogd bloed te zijn over zijn bijna gehele vacht. Dit is achter gebleven vanuit de jacht van afgelopen nacht. Ze komen net allemaal terug van de jacht en dat is een mooi iets om te zien. We nemen waar hoe ze de jongen uit het nest roepen en met veel gelik begroeten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten